آیا امکان طلاق از طرف زن وجود دارد؟

آیا امکان طلاق از طرف زن وجود دارد؟

طلاق از طرف زن

اینکه زوجه بتواند شخصا برای درخواست طلاق اقدام کند تنها در برخی شرایط که شامل قوانین مدنی می شود امکان پذیر خواهد بود. مواردی همچون داشتن وکالت برای طلاق اعم از وکالت نوع مطلق یا مشروط در حین عقد امکان طلاق از طرف زن را فراهم می کند. شرایطی که زوج توان پرداخت نفقه را ندارد یا از دادن آن خودداری می کند – وکالت دادن زوج به زوجه برای طلاق- عسر و حرج برای زوجه- مفقود الاثر شدن یا غایب شدن شوهر به مدت بیش از چهار سال موارد دیگری از وجوه طلاق از طرف زن هستند. تنها در این موارد درخواست طلاق در مراجع قضایی می تواند از طرف زن پیگیری شود. در چنین مواردی حتی اگر شوهر برای طلاق رضایت ندهد با درخواست زوجه حکم طلاق از سوی دادگاه صادر می شود.

طلاق از طرف زن

با وجود اینکه از نظر شرع اسلام طلاق به شدت منع شده و از آن به عنوان مکروه ترین حلال خدا یاد می شود، اما در مواقعی چالش های زندگی زناشویی تحمل شرایط را غیر ممکن می کند. در این موقعیت راهکاری به جز جدایی زوجین باقی نمی ماند. بر اساس قوانین مدنی اسلامی تقاضای طلاق از سمت زن یا شوهر مسیری کاملا متفاوت دارد. به بیان دیگر آقایان هر زمانی که تمایل داشته باشند بدون ارائه ادله خاص می توانند برای درخواست طلاق اقدام کنند. در حالی که پذیرش تقاضای طلاق از سمت خانم ها تنها در موارد خاصی مطابق مفاد قانونی امکان پذیر است.

شرایط طلاق از طرف زن

مسئله امکان طلاق از طرف زن در خیلی از موارد برای خانمها حائز اهمیت است. به همین دلیل در ادامه به تشریح برخی موارد که به موجب آن زن مطابق قوانین امکان درخواست طلاق را پیدا می کند می پردازیم:

بر مبنای قوانین حقوقی سابقا مرد قادر بود هر زمان که اراده کند، همسرش را حتی بدون دلیل طلاق دهد. اما در حال حاضر شرایط اندکی تغییر کرده و مرد با رعایت موازینی در قانون می تواند برای ارائه دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه کند. در این پروسه مرد باید مرحله ارجاع به داوری و پس از آن گواهی عدم سازش را دریافت کرده و حقوق مادی زوجه را بپردازد. در مقابل شرایطی پیش می آید که زندگی برای زوجه تحمل ناپذیر است و تمایل به جدایی دارد.

از سوی دیگر ممکن است زوج با طلاق موافقت نکند و زوجه در زندگی مشترک آسیب ببیند. برای چنین شرایطی قانونگذار اصلاحاتی در نظر گرفته و امکان درخواست طلاق از طرف زن را تحت شرایط معدودی مورد پذیرش می داند. بر این اساس زوجه می تواند با استناد به تبصره ماده 1133 در قانون مدنی با وجود شرایطی که در مفاد 1130 و1129و 1119 مشخص شده، از دادگاه درخواست طلاق کند. در ضمن در ماده 1029 قانون مدنی هم تبصره ای برای طلاق از طرف زن در نظر گرفته شده است. بنابراین ارائه درخواست طلاق از سوی زوجه تنها در چند مورد ذکر شده در قوانین مدنی امکان پذیر است.

شرایط طلاق از طرف زن

وکالت در طلاق

بر اساس ماده 1119 قانون مدنی طرفین عقد ازدواج در صورت بروز هر گونه اختلافی که شرایط حین عقد در آن نقض شده باشد، می توانند درخواست طلاق کنند. به عنوان نمونه اگر شوهر زن دیگری گرفته باشد، یا اینکه مدت زیادی غائب بوده و از پرداخت نفقه خودداری کند. یا اینکه مرد رفتارهای ناشایستی انجام دهد که زندگی با او را غیر ممکن می کند. در این شرایط زوجه باید عدم صلاحیت شوهر مانند معتاد یا الکلی بودن او را در مراجع قضایی ثابت کند تا حکم طلاق برای زوجه صادر شود.

طلاق از جانب زن با داشتن حق طلاق

چنانچه زوجه در هنگام نوشتن شرایط ضمن عقد، حق طلاق را گرفته باشد، می تواند با رعایت شروطی به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق کند. البته لازم به تاکید است که حق طلاق زوجه باید در دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت شده باشد. در صورتی که حق طلاق تنها به صورت زبانی اعلام شده باشد، یا در محلی غیر از دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، حتی اگر امضای دو نفر شاهد هم وجود داشته باشد، دارای اعتبار نیست.

طلاق از طرف زن با اثبات عسر و حرج

عسر و حرج به معنای شرایط سخت و طاقت فرسایی است که ادامه زندگی را برای زن ناممکن می کند. مطابق مفاد 1119،1129،1130 در قانون مدنی که به عسر و حرج و مصادیق آن می پردازد؛ در صورتی که قاضی تشخیص دهد شرایطی حکم فرماست که عسر و حرج برای زن به وجود می آورد، می تواند به استناد این مفاد قانونی رای طلاق زن و شوهر را صادر کند. مواردی همچون بیماری های صعب العلاج شوهر-فحاشی و ضرب و شتم- محکومیت های قطعی به حبس بالای 5 سال – اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان- ترک زندگی و غیبت شوهر به مدت 6 ماه مداوم یا 9 ماه متناوب

طلاق از طرف زن با اثبات عسر و حرج

طلاق غیابی

هنگامی که زن در شرایط مشقت بار و غیر قابل تحملی قرار می گیرد، گاهی با ارائه دلایل متقاعد کننده به دادگاه، امکان طلاق از طرف زن وجود دارد. در مواردی مانند ازدواج مجدد شوهر، زن درخواست طلاق می دهد. پس از اینکه دادگاه وقت رسیدگی به درخواست تعیین کرده و جلسه دادرسی تشکیل می شود؛ اگر مرد در دادگاه حضور پیدا نکند و لایحه دفاعیه به دادگاه نفرستاده باشد، دادگاه به طور غیابی حکم طلاق زن را صادر می کند.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

مواردی پیش می آید که در دوران عقد بنا بر رسومات خانوادگی زن و شوهر با وجود محرمیت شرعی با هم زندگی نمی کنند. در نتیجه به دلیل سخت گیری خانواده ها رابطه جنسی برقرار نمی شود. در این شرایط اگر دختر باکره باشد و قصد جدایی داشته باشد، می تواند نیمی از مهریه خود را مطالبه کند. در ضمن زوجه می تواند با دریافت گواهی بکارت به مراجع قضایی درخواست طلاق داده و به تبع آن اسم طرف مقابل را از شناسنامه اش حذف کند.

طلاق خلع

طلاق خلع یکی از انواع طلاق از طرف زن به شکل غیر معمول است. در این سبک از طلاق زن به هر دلیلی نسبت به شوهرش کراهت پیدا می کند. در صورتی دلیل این کراهت شامل موارد عسر و حرج نشود و در مورد طلاق توافقی بین زوجین اتفاق نیفتد، زن می تواند درخواست طلاق خلع بدهد. به این صورت که زن در قبال پرداخت اموالی به شوهرش رای طلاق دادگاه را می گیرد. به عبارتی با پرداخت این مال شوهرش را راضی به اعلام رضایت از طلاق می کند. به طور متداول این مال به اندازه نصف یا تمام مهریه زن است.

۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲ 

۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button