شرب خمر در قوانین اسلامی چه تبعاتی به همراه دارد؟

شرب خمر در قوانین اسلامی چه تبعاتی به همراه دارد؟

شرب خمر

شرب خمر به ‌معنای مصرف کردن و و نوشیدن هر نوع خوردن مایعات سکرآور یا نوشیدن ماده مست ‌کننده است که نیروی عقلانی آدمی را دگرگون می‌کند. تفاوتی ندارد که این ماده مایع باشد یا جامد یا به چه صورت استعمال شود. همین‌که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث مستی می شود، مصداق شرب خمر است. شرب خمر یکی از جرم‌های کیفری در قوانین اسلامی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و برای آن مجازات‌هایی در نظرگرفته‌ شده است.

شرب خمر چه مجازاتی دارد؟

شرب خمر به ‌عنوان جرمی ممنوع در حدود اسلامی تعیین‌شده و در قوانین شرعی اسلامی برای آن مجازات‌های ثابت مشخص ‌شده است که قابل ‌تغییر نیست. مجازات این جرم به طور معمول ۸۰ ضربه تازیانه در نظر گرفته ‌شده است. این مجازات در صورتی روی فرد اعمال می‌شود که به ‌مثابه یکی از راه‌های قانونی همانند اقرار شاهد و علم قاضی اثبات ‌شده باشد. حال اگر مصرف مسکرات در ملأ عام انجام‌ شده باشد، علاوه‌ بر ۸۰ تازیانه مجازاتهای دیگری مانند ۲ تا ۶ ماه محکومیت حبس به ‌همراه دارد. در نهایت اگر هدف فرد از این کار مخالفت آشکار با شرع اسلامی باشد، احتمال مجازات محارب نیز در مورد او وجود دارد.

محکومیت حمل و نگهداری مشروبات الکلی

در مواقعی افراد اقدام به جابجایی و نگهداری مشروبات الکلی می‌کنند. اما مصرف شخصی آن به اثبات نمی‌رسد. در این شرایط مجازات عاملان متفاوت خواهد بود. مجازاتهای این کار بین 6 ماه تا یک سال حبس، پرداخت جریمه معادل 5 برابر ارزش روز مواد کشف شده و 74 ضربه شلاق و انواع جریمه های نقدی است. در ضمن اگر حمل این مواد با ماشین انجام شده باشد، علاوه بر موارد ذکر شده، توقیف ماشین یا پرداخت جریمه ای به اندازه قیمت ماشین به عنوان مجازات در نظر گرفته می شود.

شرب خمر

معنای شرب خمر چیست؟

به ‌طورکلی نوشیدن شراب و استعمال مایعات الکلی در قوانین و حدود اسلامی به ‌شدت نکوهیده شده ‌است. شرب خمر عبارتی ۲ کلمه‌ای متشکل از شرب با مفهوم نوشیدن و خمر به معنی مایه‌ای سکرآور و مست‌کننده است. تفاوتی ندارد این نوع مشروبات کارخانه‌ای و دست‌ساز باشد و میزان الکل آن کم یا زیاد باشد. به ‌هر حال نوشیدن هر مقدار از این مایعات بر طبق قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب شده و مستلزم مجازات است. مسکر چیست و چه حالتی ایجاد می‌کند؟

واژه مسکر به‌ معنای حالت نشئه و مستی در فرد استعمال کننده است. نوشیدن مشروبات الکلی (شرب خمر) عقل آدمی را زایل کرده و قوه‌ی تفکر او را دچار اختلال می کند یا از او سلب می کند. به ‌همین دلیل هر نوع ماده‌ای که تأثیرات سکر آور دارد مسکر می‌گویند. در قانون مجازات‌های اسلامی در بخش حدود برگرفته از شرع این مسئله جرم‌انگاری شده است. قانون‌گذار مجازات این جرم را در مفاد ۲۶۴ تا ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی مشخص کرده‌ است. بر مبنای ماده ۲۶۴ قانون مصرف مسکر به هر صورتی که باشد اعم از تدخین، تزریق و خوردن تفاوتی ندارد که به‌صورت مایع یا جامد باشد یا این‌که مست کند یا نکند. این‌که خالص باشد یا مخلوط باشد تا جایی‌که باز هم از حالت مسکر بودن خارج نشود، مستلزم حد است. همچنین نوشیدن آب‌جو مسکر هم حتی اگر مستی نیاورد موجب حد است.

رانندگی در حالت مستی چه حکمی دارد؟

رانندگی در حالت مستی به‌ موجب ماده ۱۰ قانون تخلفات رانندگی یکی از جرم‌های رانندگی محسوب می‌شود که به توقیف خودرو حداقل به مدت ۲۱ روز، ضبط گواهینامه رانندگی تا ۶ ماه و جرائم نقدی منتهی می‌شود. در این‌ میان اگر در حالت مستی تصادفی اتفاق بیفتد که منجر به آسیب دیگران و قتل شود، مجازات‌ها چندین برابر تشدید می‌شود. با توجه به این‌که هر گونه عملی که برای آن در قوانین اسلامی مجازات مشخص‌شده باشد، جرم شناخته می شود، برای شرب خمر هم در ماده ۲۶۴ قانون مجازات‌های اسلامی محکومیت‌هایی مشخص شده است. بنابراین مستی جرم اتفاق افتاده را تشدید می کند و قاضی برای ارتکاب این عمل بین 1 تا 5 سال افراد را از استفاده وسیله نقلیه شخصی منع می کند.

رانندگی در حال مستی

مجازات مصرف روان گردان‌هایی غیر از مشروب

از آنجایی‌ که در قوانین مجازات‌های اسلامی در مورد مواد مخدر و مواد روان‌گردان شبه آن توضیحی به میان نیامده‌ است، نمی‌توان در این‌ مورد به ماده قانونی استناد کرد. بنابراین مصرف سایر روان گردانها جرم شناخته ‌نشده و مجازات ندارد. با وجود این در قانون مبارزه با مواد مخدر عنوان ‌شده که دفعه اول به مصرف‌کننده این گونه مواد، هشدار داده می‌شود که برای ترک مواد مخدر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند. در صورت بی‌توجهی تدابیری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

بر مبنای قوانین اسلامی مجازات‌های مشمول شرب خمر در مورد کسانی اجرا می‌شود که عاقل، مختار و قاصد و بالغ باشند. در صورتی‌که شخص این شرایط را نداشته باشد و یا خلاف اینها ثابت شود، مجازات کیفری در مورد او اجرا نمی‌شود. با این توصیف حد مسکر در مورد شخصی اثبات می‌شود که عاقل و بالغ آگاه و مختار به مضر و حرام بودن مسکرات باشد. در شرایطی که فرد شراب خورده ادعا کند به موضوع یا حکم قانون آگاه نبوده و درستی ادعای او مشخص شود، محکوم به حد نخواهد بود.

تخفیف مجازات شرب خمر

سؤال ذهنی خیلی از افراد این است که آیا قانون برای مجازات افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند، تخفیف قائل می‌شود؟ خوشبختانه توبه کردن در موضوع شرب خمر باعث کاهش مجازات می‌شود. البته توبه کردن شرایط خاص خود را دارد و هر ادعایی پذیرفتنی نیست. در جرایمی مانند شرب خمر که مشمول مجازات حدی است، اگر توبه پیش ‌از اثبات جرم انجام شود باعث تخفیف در مجازات خواهد بود.

مجازات شرب خمر

مجازات شرب خمر برای زیر سن قانونی

قانون مجازات اسلامی برای افراد زیر سن قانونی بر اساس مصوبه سال 92 شرایط متفاوتی را تعریف کرده است. حد و قصاص به طور کلی برای زیر 18 سال اجرایی نمی شود. با این اوصاف شرب خمر هم برای اطفال زیر 18 سال مسئولیت کیفری نداشته و شلاق نخواهد داشت. بر مبنای مصوبه جدید قوانین مجازاتهای تعزیری در مورد افراد بالای 18 سال و افراد زیر 18 سال تفاوت دارد.

در جهت حمایت از جامعه حقوقی و کاستن از این مشکلات «سایت وکیل پوراعتضاد» به عنوان مدرن ترین سایت حقوقی در زمینه مشاوره های حقوقی و وکالتی، طراحی و در اختیار جامعه حقوقی و تمام مردم عزیز کشورمان قرار گرفت.

۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲

۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button