روند ارائه درخواست طلاق از طرف مرد

روند ارائه درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد

هرچه پیچیدگی‌های زندگی امروزی بیشتر می‌شود ابعاد مشکلات زندگی زناشویی به تبع آن تحت تاثیر قرار می گیرد. بحران‌ها به مرور دامن می گیرند و شرایطی پیش می آید که هر یک از زوجین تصمیم می گیرند از سمت خود تقاضای طلاق بدهند. زوجین گاهی ترجیح میدهند برای رهایی از تنش و درگیری بی حاصل با توافق هم یا شخصا تقاضای طلاق کنند. در این میان طلاق از طرف مرد به استناد قوانین مدنی حتی بدون رضایت زن به راحتی قابل پیگیری است. در این شرایط مرد تصمیم میگیرد زندگی مشترک را ترک ‌کند و برای طلاق درخواست می دهد.

این چنین است که زن و شوهر هنگامی که امکان ادامه زندگی را ندارند و تمایل دارند بدون مشاجره با طرح دعاوی حقوقی از هم جدا شوند، با طرح طلاق از طرف مرد تقاضای خود را به دادگاه ارائه می دهند. البته در مواردی هم درخواست از طرف مرد بوده و ممکن است بدون هیچ دلیل موجه و بدون کسب رضایت زوجه باشد.

طرح دعاوی طلاق از طرف مرد چگونه مطرح می شود؟

بر اساس قوانین مدنی حق طلاق یکی از موارد حقوق اولیه مرد است. بر همین مبنا در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی عنوان شده مرد اختیار دارد به شخصه با استناد به مفاد قانونی مندرج به دادگاه مراجعه کرده و برای طلاق دادن همسرش اقدام کند. بنابراین در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است و اجرای آن نیاز به موافقت زوجه ندارد. بنابراین حتی اگر زن با طلاق موافق نباشد، باز هم مرد می تواند به استناد ماده ۱۱۳۳ قانون با نظر مشاور رای طلاق را بگیرد.

طلاق از طرف مرد نیاز به پروسه اداری پیچیده و تشریفات خاص ندارد. تنها می بایست صیغه طلاق در حضور دو شاهد عادل جاری شود. البته حضور در جلسه دادرسی، مشاوره و نهایتاً دادگاه برای دریافت گواهی عدم امکان سازش ضروری است.

طلاق از طرف مرد

مراحل پیگیری درخواست طلاق از طرف مرد

برای اینکه مرد مراحل طلاق را پیگیری کند، می تواند از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی مدارک لازم را برای درخواست طلاق ارائه دهد یا به وسیله مراجعه به وکیل دادگستری وارد عمل شود. پس از طی شدن مراحل ثبت و ارجاع به دادگاه، نوبتی برای اجرای جلسه دادرسی تشکیل شده و در نهایت حکم طلاق صادر می شود. بعد از ثبت درخواست در دفاتر پیشخوان قضایی و پرداخت هزینه دادرسی، مجمع قضایی و شعبه و کلاسه پرونده ابلاغ می شود. پس از آن افراد باید به شعبه مربوطه مراجعه کرده و در خصوص تعیین زمان رسیدگی به درخواست و تشکیل جلسه دادرسی اطلاع پیدا کنند.

در زمان برگزاری جلسه درخواست طلاق از طرف مرد مطرح شده و در خصوص مطالبات مالی زن نیز تعیین تکلیف صورت می گیرد. در این مرحله موضوع طلاق برای صلح و سازش به داوری ارجاع داده می شود. در صورت عدم توافق طرفین روال دادگاه ادامه پیدا می کند. با اینکه در این مرحله نظر داور چندان بر حکم دادگاه تاثیری ندارد، اما از لحاظ قانونی اجرای این مرحله الزامی است. نهایتا در خاتمه جلسه گواهی عدم امکان سازش صادر می شود که از زمان قطعیت تا 3 ماه مهلت قانونی دارد. در این زمان زوجین باید با در دست داشتن مدارک به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شده و طلاق قانونی ثبت شود. لازم به ذکر است که بعد از مدت 6 ماه گواهی مربوطه فاقد اعتبار خواهد بود.

طلاق با درخواست مرد چقدر زمان می برد؟

بعد از اینکه درخواست طلاق از طرف مرد ثبت شد، جلسه دادگاه برپا شده و حکم طلاق صادر می شود. بسته به اینکه زوجه بعد از صدور این حکم اعتراض کند یا نه! زمان قطعی دریافت حکم طلاق برای مراجعه به دفترخانه و ثبت طلاق قانونی مدت زمان متفاوتی را به همراه خواهد داشت. در قوانین مدنی قطعی شدن حکم طلاق سه مرحله اصلی را شامل می شود که ارائه نامه اعتراضی یکی از بخش های اختیاری این پروسه است.

طلاق زن به صورت غیابی

مرد تنها در صورتی میتواند همسرش را به طور غیابی طلاق دهد که ثابت کند آدرس همسر شناسایی نشده و همچنین آگهی روزنامه کثیرالانتشار درج شده باشد. البته در این مورد هم حق تجدیدنظر و فرجام خواهی برای زن در مهلت قانونی وجود دارد. به هر حال بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است. حتی می‌تواند بدون اثبات دلیل موجه و نیاز به ارائه ادله خاص، صرفا به اراده شخصی زنش را طلاق بدهد. البته پیگیری مراحل طلاق مربوط به موارد عقد دائم است.

در صیغه موقت یا عقد موقت با خاتمه مدت زمان صیغه، یا بخشیدن مدت باقیمانده از طرف مرد به زن رابطه نکاحی فسخ می شود. به دلیل اینکه در سالیان گذشته مردان با مراجعه به دفترخانه به طور شتابزده همسرانشان را طلاق میدادند، آمار طلاق به شدت افزایش پیدا کرد. به همین دلیل به صلاحدید قانونگذار قوانینی برای پیگیری مراحل درخواست طلاق از طرف مرد مشخص شده که مراتب کار را نسبت به قبل سخت تر می کند.

در شرایط کنونی طلاق از طرف مرد تنها با صدور حکم دادگاه و ارائه گواهی عدم امکان سازش امکان پذیر است. پس از دریافت رای دادگاه زوج می تواند به دفترخانه مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید. در صورتی که دفترخانه ای بدون رای دادگاه اقدام به ثبت طلاق کند، مجازاتهای سنگین قانونی را متحمل خواهد شد.

طلاق از طرف مرد

سخن پایانی

به طور کلی تمام پرونده های مربوط به موارد حقوقی خانوادگی از جمله طلاق غیابی با پروسه اجرایی طولانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب روبرو خواهد بود. پیگیری این گونه پرونده ها توسط خود شخص کار دشواری است. چرا که افراد با مراحل قانونی آشنایی کمی دارند. به همین دلیل دچار سردرگمی می شوند. برای اینکه در جریان این پرونده ها مسیر درست را انتخاب کنید،

لازم است از وکیل خانواده کمک و همراهی بگیرید. بنابراین حتی اگر به عنوان مرد قصد ارائه دادخواست طلاق از طرف زوج را دارید، می توانید با شماره های ۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲ و ۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹ تماس بگیرید. ضمنا بانوان می توانند در خصوص پیش بینی اتفاقات مورد انتظار در چنین شرایطی و اینکه برای دریافت نفقه چه اقداماتی می توانند انجام دهند، با وکیل متخصص مشورت کنند.

۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲ 

۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button