حمل و نگهداری مواد مخدر چه مجازاتی دارد؟

حمل و نگهداری مواد مخدر چه مجازاتی دارد؟

بحث مصرف، حمل و نگهداری مواد مخدر مانند شرب خمر یکی از بلاهای خانمان سوزی است که گریبان گیر جامعه و بسیاری از جوانان شده است. بازتاب اعتیاد علاوه بر خود شخص، متوجه خانواده و جامعه نیز بوده و با تبعات سنگین مادی و معنوی بسیاری برای کشور همراه است. از طرفی این افراد باید بدانند که در قانون مجازات های سنگینی برای عرضه ی مواد مخدر در نظر گرفته شده تا زمینه ای برای پیشگیری از وقوع این جرم باشد. در این نوشتار به دنبال پاسخ به این سؤال می باشیم که آیا استعمال مواد مخدر جرم است و طبق قانون چه مجازاتی برای حمل و نگهداری آن در نظر گرفته شده است؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بلای خانمان سوز

مواد مخدر چیست؟

در حقیقت مواد مخدر به هرگونه ماده ی خالص یا ترکیبات شیمیایی گفته می شود که هدف از استعمال آن تفریح و یا انگیزه های متفاوت می باشد. مصرف این ماده هر ساله قربانیان و مرتکبین فراوانی در سنین مختلف داشته که برخی از آن ها در نتیجه ی عدم آگاهی و تشویق و تحریک سایرین به استعمال آن عادت نموده و معتاد می شوند. مصرف این مواد به دلیل ترکیبات موجود در آن سبب تلقین حس سرخوشی و نشئگی به مصرف کننده شده و معمولا عدم استعمال آن با درد شدید، اختلال در دستگاه گوارش و کلافگی همراه است.

باید خاطر نشان ساخت که مصرف مداوم مواد مخدر موجب بروز انواع توهم برای مصرف کننده شده و در بسیاری از موارد با از خود بیخود شدن شخص همراه است. گاهی مصرف کننده دست به اعمالی می زند که انجام چنین اعمالی در حالت عادی امکان پذیر نیست. توجه به جرایمی که در برخی مصرف کنندگان مشاهده می شود، گواه این است که این افراد هنگام ارتکاب جرم، حالت عادی نداشته و مصرف بی رویه ی مواد مخدر موجب جنون آن ها و در نهایت ارتکاب قتل شده است. بر همین اساس قانونگذار به جهت آثار زیان بار این مواد بر شخص و آسیب های جبران ناپذیر آن به جامعه، استعمال، حمل و نگهداری مواد مخدر را مورد جرم انگاری قرار داده است.

ماده ای توهم زا

آیا مصرف مواد مخدر جرم محسوب می شود؟

مصرف مواد مخدر از جمله مواردی است که تمامی کشورها در تلاش برای جلوگیری از آن می باشند. از آن جایی که مصرف این مواد با آثار سوئی برای جامعه همراه است، لذا قوانین سخت گیرانه ای به منظور جلوگیری از حمل، نگهداری و عرضه ی آن ها تدوین شده است. اگرچه مصرف مواد مخدر جرم محسوب نمی شود، اما حمل و نگهداری آن مجازات سنگینی داشته که در بسیاری از موارد تا سر حد اعدام پیش می رود.

به طور کلی می توان گفت که قانونگذار به موجب ماده ی 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، مصرف این مواد را جرم انگاشته که به تناسب مقدار با مجازات هایی همراه می باشد. از طرفی مطابق با ماده ی 15 این قانون، در صورتی که مصرف کنندگان خود را به یکی از مراکز ترک اعتیاد معرفی نمایند، از مجازات مقرر برای جرم اعتیاد معاف گشته و اگر در خصوص ترک اقدامی صورت نگیرد، فرد مجرم شناخته شده و مجازات اعمال می گردد.

منظور از نگهداری مواد مخدر چیست؟

به طور معمول نگهداری مواد مخدر با دلایل زیادی همراه است. گاهی شخص مصرف کننده بوده و به خاطر استفاده ی شخصی به اندازه ی مصرف این مواد را نزد خود نگه می دارد. اما در بسیاری از موارد هدف از نگهداری، توزیع و عرضه ی مواد مخدر می باشد. به همین خاطر قانونگذار به موجب ماده ی 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، تدابیری در خصوص مجازات افرادی که مبادرت به حمل، نگهداری و توزیع این مواد می کنند، در نظر گرفته است که این مجازات با توجه به میزان حمل و نگهداری مواد متفاوت می باشد.

نگهداری مواد مخدر

آشنایی با انواع روش های حمل مواد مخدر

با وجود این که قانون، مجازات هایی برای حمل و نگهداری مواد مخدر در نظر گرفته است، اما بسیاری از افراد سودجو با اعمالی خلاف شأن انسانی مبادرت به حمل و توزیع این مواد می کنند. شایع ترین روش های حمل و توزیع مواد طی سال های اخیر به شرح ذیل می باشد:

حمل مواد مخدر با پهباد: پهباد به هواپیماهای بدون سرنشینی گفته می شود که از راه دور هدایت می شوند. استفاده از پهباد روشی بدون ریسک برای مباشرین بوده که در چند سال اخیر به منظور حمل و جابجایی مواد مخدر بسیار رواج یافته است. بسیاری از سودجویان از این روش برای حمل مواد و جابجایی آن ها استفاده می کنند. زیرا امکان گیر افتادن مجرمین را به میزان زیادی کاهش می دهد.

حمل مواد مخدر در واژن: یکی از غیر انسانی ترین روش ها در این خصوص، حمل مواد در واژن می باشد. استفاده از این روش باعث سهولت در انتقال شده و گاهی موجب گمراهی پلیس می شود. چه بسیار زنان و کودکانی که بخاطر فقر و اجبار اقدام به این کار نموده و سلامت خود را دستخوش خطرات زیادی قرار داده اند.

حمل مواد مخدر با کبوتر نامه رسان: احتمالا بسیاری از شما شنیده اید که سابق بر این کبوتران نامه بر، نامه های مهم و عاشقانه را جابجا می کردند. اما متأسفانه امروزه این کبوتران محکوم به حمل و جابجایی مواد توهم زا می باشند. معمولا از این روش در محیط های بسته ای هم چون زندان برای جابجایی مواد مخدر به بیرون استفاده می کنند.

مجازات جرم حمل و نگهداری مواد مخدر چیست؟

با استناد به مواد 4 و 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، خرید، حمل، نگهداری و توزیع مواد مخدر به تناسب مقدار با مجازات های زیر همراه می باشد:

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر تا 5 کیلوگرم

تا وزن پنجاه گرم: تحمل پنجاه ضربه شلاق و پنجاه میلیون ریال جریمه ی نقدی.

بیشتر از پنجاه گرم تا پانصد گرم: تحمل ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سی تا نود میلیون ریال جریمه ی نقدی.

بیشتر از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم: هشتاد تا سیصد میلیون ریال جریمه ی نقدی، تحمل چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو الی پنج سال حبس.

حمل مواد مخدر

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر از 5 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم

بیشتر از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم: تحمل پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، یکصد تا سیصد میلیون ریال جریمه ی نقدی و تحمل پنج تا ده سال

حبس. در صورتی که این عمل تکرار شود، علاوه بر مجازات های ذکر شده با مصادره ی اموال ناشی از همان جرم همراه است. در صورت تکرار برای بار سوم، مصادره ی اموال ناشی از همان جرم و اعدام را در پی خواهد داشت.

بیشتر از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم: علاوه بر مجازات های مقرر در بند 4 قانون مبارزه با مواد مخدر، سی میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم به جزای نقدی اضافه خواهد شد. در صورت تکرار، علاوه بر مجازات های ذکر شده، اعدام و مصادره ی اموال ناشی از همان جرم را در پی خواهد داشت.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از 100 کیلوگرم

بیشتر از یکصد کیلوگرم: جریمه ی نقدی، تحمل شلاق مطابق با ماده ی 4 و 5 قانون مذکور. گفتنی است در صورت تکرار، مصادره ی اموال ناشی از همان جرم و اعدام را در پی خواهد داشت.

۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲

۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button