کتک زدن دزد

 

آیا کتک زدن دزد جرم است؟ برخی از جرائم ارتکابی توسط افراد به منظور ربودن مال مردم انجام می‌گیرند. برای مثال فردی در خیابان به کیف قابی می‌پردازد و با دزدیدن کیف مردم اقدام به دزدی از آن‌ها‌ می‌کند. حال قانونگذار دزدی را جرم تلقی کرده است و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات نسبتا شدیدی، در نظر گرفته شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دزدی و کتک زدن دزد توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه سرقت می توانید با  شماره 09163770399 تماس بگیرید.

کتک زدن دزد

ورود دزد به حریم خانه و یا وقوع جرم دزدی در خیابان می‌تواند باعث درگیری و زد و خورد بشود، شما برای دفاع از خود و اموال تان ممکن است مجبور به درگیری فیزیکی بشوید. اما تا چه حد شما مجاز به انجام این کار هستید؟ آیا آسیب زدن به مجرم در حین ارتکاب جرم مجاز است؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا تعریفی از جرم دزدی داشته باشیم و سپس به مجاز یا غیر مجاز بودن آسیب به سارق می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم مقاله سرقت را مطالعه فرمایید.

 

تعریف جرم دزدی

دزدی یکی از شایعترین جرائمی است که امروزه در جامعه اتفاق می‌افتد. ارتکاب این جرم توسط افراد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مطابق قانون دزدی عملی است که طی آن مجرم مال دیگران را می‌رباید. به مجرمینی که مرتکب جرم دزدی شده باشند سارق گفته می‌شود. دزدی می‌تواند آثار بسیار مخربی در جامعه داشته باشد. به همین دلیل قانونگذاران مجازات سختی را برای این جرم در نظر گرفته‌‌اند. مطابق قانون جرم دزدی شامل مجازات تعزیری و حد می‌شود.

آیا کتک زدن دزد جرم است ؟

یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن مردم ایجاد می‌شود این است که، آیا کتک زدن دزد جرم به حساب می‌آید؟ که در پاسخ می‌بایست بگوییم بله؛ این کار مطابق قانون صحیح نمی‌باشد. طبق نظر قانونگذار ما حق نداریم دزد را مورد ضرب و شتم قرار دهیم و او را کتک بزنیم. در شرایطی که دزد بخواهد مال افراد را به سرقت ببرد می‌بایست با پلیس تماس بگیرند، و تا حد امکان به ضرب و شتم و کتک زدن دزد نپردازند.

بسیاری از پرونده‌ها‌ی دادگاه بر این مبنا خاتمه می‌یابند که فرد باید به دزد دیه بپردازد. شاید این موضوع در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. اما طبق قانون حمله به دزد و کتک زدن او جرم می‌باشد. برای مثال وقتی یک دزد وارد خانه فردی می‌شود و فرد با کتک زدن او باعث قتلش شود، می‌بایست قصاص شود یا به خانواده او دیه بپردازد. در برخی موارد نیز دیده می‌شود که افراد در بالای نرده یا دیوار خانه خود برق وصل می‌کنند تا دزد دچار آسیب شود. در این صورت نیز اگر دزد دچار آسیب شود، صاحب خانه می‌بایست به او دیه بپردازد. این دو مورد مصداق‌ها‌یی از کتک زدن و آسیب رساندن به دزد می‌باشند که جرم به حساب می‌آیند.

دفاع مشروع و کتک زدن دزد

دفاع مشروع به دفاعی گفته می‌شود که از نظر قانون برای حفظ جان، مال، ناموس و… مقابل دزد صورت گرفته است. برای مثال اگر دزد وارد خانه شما شود و بخواهد وسایل شما را به سرقت ببرد، در صورتی که به خود شما نیز حمله ور شود، طبق قانون اجازه دارید از خود دفاع کنید. اگر در حین دفاع مشروع از خود مجبور به کتک زدن و یا آسیب رساندن به دزد شدید، به عنوان مجرم محسوب نمی‌شوید و عمل شما مجرمانه نخواهد بود.

البته دفاع مشروع نیز باید در صورت وجود برخی شرایط صورت گرفته باشد تا فرد به عنوان مجرم شناخته نشود. نکته حائز اهمیت این که دفاع مشروع برای حفظ مال و جان دیگران نیز جایز است. در صورتی که شما از نزدیکان فرد باشید، فرد از شما کمک خواسته باشد، یا دفاع از او به عهده شما باشد می‌توانید به دفاع مشروع از او در مقابل دزد بپردازید.

شرایط دفاع مشروع از خود در برابر دزد

برای اینکه دفاع شما در برابر دزد مشروع به حساب بیاید، و شما مجرم شناخته نشوید می‌بایست شرایطی وجود داشته باشد. شرایط مشروع بودن دفاع در مقابل دزد به شرح زیر می‌باشند:

  • دفاع شما می‌بایست برای رفع خطر کاملا ضروری باشد.

 

  • شما نباید برای دفاع قبل از دزد اقدام به حمله به او کنید.

 

  • در صورتی که باعث تحریک دزد شوید و او به شما حمله کند، اگر در مقابل او را کتک بزنید دفاعتان مشروع نیست.

 

  • شما برای مقابله با دزد می‌بایست با پلیس تماس بگیرید. اما اگر این امکان فراهم نباشد یا آمدن پلیس نیز موثر نباشد، در صورت دفاع از خود، دفاع شما مشروع به حساب می‌آید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button