کلاهبرداری اینترنتی بحران حقوقی عصر جدید

کلاهبرداری اینترنتی بحران حقوقی عصر جدید

کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی نوعی جرم ارتکابی از طریق فضای مجازی است که در آن ارتباط حضوری بین مجرم و شخص آسیب‌دیده مالی یا آبرویی وجود ندارد. در چنین مواردی مجازات‌هایی به اندازه‌ی ۱ تا ۳ سال حبس و رد مال مجرم و همچنین جزای نقدی معادل مال فرد زیان‌دیده در نظر گرفته می‌شود. این روزها کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌ها اجزای لاینفک زندگی هستند که نقش اساسی در ارتباطات اجتماعی و اقتصادی دارند. به‌ دنبال فراگیر شدن اینترنت و دسترسی راحت آن برای همه افراد، خواه‌ناخواه جرائمی شکل می‌گیرد که تحت عنوان جرایم رایانه‌ای روزبه‌روز درحال گسترش است. این سبک از جرائم به دلیل دور از دسترس بودن و عدم محدودیت بیشترین مشکلات اجتماعی را به وجود می‌آورد. به‌ همین دلیل مراجع قضایی تلاش کرده اند تا برای نظارت و پیشگیری از آسیب این‌گونه جرایم تدابیری بیندیشند.

کلاهبرداری اینترنتی

جرائم اینترنتی چگونه اتفاق می‌افتند؟

معمولاً جرایم اینترنتی به ‌طور کامل در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی یا در بستر تجارت الکترونیک رخ می‌دهد. در اغلب موارد مهاجم به کمک یک شبکه اینترنتی کلاهبرداری هایی را از طریق از بین بردن داده‌ها، هک کردن یا دسترسی به اطلاعات و داده‌های قربانی، غیر فعال کردن یا مختل کردن سامانه‌ها رقم می‌زند. به این شکل مال یا منافعی را به تصاحب خود درمی‌آورد. به ‌عبارت شفاف‌تر از طریق اینترنت از حساب کاربری افراد نوعی سوء استفاده‌های متقلبانه می‌کند. از این طریق به پول یا منفعتی می‌رسد.

کلاهبرداری اینترنتی با سایر کلاهبرداری‌ها چه تفاوتی دارد؟

همه ما با انواع کلاهبرداری‌های معمول کم‌وبیش آشنایی داریم. این‌که فرد یا افرادی با شیوه‌های عوام‌فریبانه و متقلبانه افراد مال‌باخته را گمراه کرده‌اند و اموال و دارایی‌هایشان را تصاحب می‌کنند. این سبک از کلاهبرداری‌ها در زمینه‌هایی بسیار متفاوت اتفاق می‌افتد و معمولاً قابل پیگیری و ردیابی است. اما در مورد کلاهبرداری اینترنتی قضیه خیلی پیچیده‌تر است. چرا که دسترسی به افراد کلاهبردار و متقلب خیلی مسیر مبهمی پیدا می کند. درضمن اثبات ماجرایی که اتفاق ‌افتاده و نحوه تصاحب مال قربانی ارزیابی‌های بیشتری می‌طلبد. در کلاه‌برداری‌های سنتی معمولاً غفلت و ناآگاهی شخص مال‌باخته پررنگ‌تر است. اما در تقلب هایی که با ترفندهای خاص اینترنتی انجام می‌شود، گاهی قربانی حتی تا مدت‌ها از تقلب اتفاق ‌افتاده بی‌خبر است. به ‌بیان‌دیگر می‌توان گفت تفاوت این دو نوع کلاهبرداری‌ها در بستر ارتکاب جرم است.

کلاهبرداری اینترنتی با سایر کلاهبرداری‌ها چه تفاوتی دارد؟

دلیل شکل‌گیری جرم اینترنتی

از آنجایی‌ که در فضای اینترنت از تمام اقشار جامعه فعالیت دارند، عده‌ای از ناآگاهی بعضی افراد در مورد اقدامات امنیتی در اینترنت سوءاستفاده می‌کنند. افراد فریب‌کار اغلب نقطه ‌ضعف قربانیان را نشانه می‌گیرند. از سهل‌انگاری‌های آن‌ها در حفاظت از حساب‌های کاربری و مالی‌شان سوءاستفاده می‌کنند. این مدل کلاهبرداری‌ها در اکثر موارد کلاهبرداری اینترنتی با ترفندهایی خلاقانه صورت می‌گیرد که ردیابی آن را پیچیده‌تر می‌کند. حتما نمونه‌های مختلف این کلاهبرداری‌ها در قالب برنده شدن یک جایزه بزرگ، ابلاغیه‌های حقوقی و حتی آگهی خرید محصولات زیر قیمت بازار به گوشتان خورده‌ است. در این روش‌ها و بسیاری راهکارهای دیگر عاملان با تکنیک‌های فیشینگ حساب کاربری یا بانکی افراد را خالی می‌کنند. در صورتی که با چنین رویدادهای ناگهانی مواجه شدید، می توانید از طریق شماره تماس های 09120127682 و 09163770399 با وکیل مشاوره کرده و از مبادی صحیح برای شکایت اقدام کنید.

البته کلاهبرداری اینترنتی تنها ربودن دارایی‌های شما نیست. گاهی سوء‌استفاده‌گران به حریم خصوصی سیستم شخصی گوشی همراه هم دست می‌اندازند و سعی می‌کنند تا با استفاده از تهدید انتشار فیلم و عکس خصوصی از افراد اخاذی کنند. در ادامه قصد داریم کمی در خصوص مجازات‌های مربوط به کلاهبرداری اینترنتی صحبت کنیم.

کلاهبرداری اینترنتی چه جرمی دارد؟

هرچند با پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت زندگی جوامع بشری دچار تحول شد. اما آسیب‌های مختلف آن در این محیط کاربران را هر روز بیشتر تهدید می‌کند. همچنان با پیشرفت‌های جدید دامنه جرایم رایانه‌ای هم به‌ طور روزافزونی گسترش می‌یابد. مطابق با ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای تصویب ‌شده در سال 1388 در صورتی ‌که شخص یا اشخاصی با روش‌های غیرمجاز قصد سوءاستفاده از شبکه‌های اینترنتی و مخابراتی را داشته باشند، مجرم شناخته می شوند. این جرم ها اقداماتی مانند مختل کردن سامانه‌های انتقال وجه، تغییر یا محو کردن داده‌ها، نفوذ متقلبانه به حساب‌های کاربری و صدها مورد دیگر را در بر می گیرد.

مجرم در کلاهبرداری اینترنتی سعی در دزدیدن مال یا کسب امتیاز برای خود یا دیگران دارد. کسی که با ارتکاب ‌چنین جرایمی شناسایی می‌شود، علاوه‌ بر رد مال به صاحب اموال، بین ۱ تا ۵ سال حبس یا جزای نقدی بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون و همچنین مجازات نقدی یا به هر دوی این موارد محکوم می‌شود.

بنابراین چنانچه شخص متقلبی با روش‌های غیرمجاز کلاهبرداری اینترنتی به سامانه‌های رایانه‌ای یا سیستم مخابراتی وارد شود. داده‌هایی را متوقف یا سامانه‌ای را مختل کند. در پی آن مال یا خدمات و امتیازاتی برای خود کسب کند، قطعاً مجرم شناخته می‌شود. این شخص علاوه ‌بر رد مال به صاحبش به مجازات‌های حبس و جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

جرم کلاهبرداری اینترنتی

چگونه از کلاهبرداری‌های اینترنتی شکایت کنیم؟

شکایت از سوء‌استفاده‌گران در شبکه‌های اینترنتی تفاوت چندانی با سایر مصادیق کلاه‌برداری ندارد. فرد زیان دیده باید به مراجع قضایی بخش جرایم رایانه‌ای برای طرح‌ دعوی مراجعه کند. بخش مسئول برای رسیدگی به این‌گونه جرایم در سیستم قضایی کشور دادسرای جرایم رایانه‌ای است. اما پیش ‌از آن پلیس فتا در مورد چندوچون اتفاقات رخ داده و نحوه دستیابی به افراد متقلب تحقیق و بررسی می‌کند. در دادسرای جرایم رایانه‌ای بعد از ارائه شکایت برای شخص یا اشخاص قربانی پرونده کلاهبرداری تشکیل‌شده و براساس قانون رسیدگی به دعاوی به این پرونده ها طبق روال رسیدگی می‌شود.

دادسرای جرایم رایانه‌ای در وهله اول موضوع کلاه‌برداری را به پلیس فتا برای بررسی دقیق‌تر ارجاع می‌دهد. برای بررسی سریع‌تر به موضوع کلاهبرداری اینترنتی می‌توانید با مراجعه به سامانه پلیس فتا و طرح مشکل در بخش ارتباطات مردمی مشکل خود را مطرح کنید. پس‌ از آن پلیس در اولین فرصت با شما تماس خواهد گرفت.

از آنجایی که قوانین حقوقی در مورد جرایم اینترنتی مربوط به حوزه IT بوده و پیچیدگی های مختص به خود دارد، لزوم مشورت با وکیل آگاه به مسائل حقوقی بیشتر می شود. در صورتی که با چنین اتفاقاتی مواجه شدید می توانید از طریق شماره تماس های 09120127682 و09163770399 با وکیل پایه یک دادگستری ارتباط بگیرید و مشکل تان را مطرح کنید.

09120127682

09163770399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button