تنظیم لوایح و دادخواست به چه صورت است؟

تنظیم لوایح و دادخواست به چه صورت است؟

یکی از مهمترین مسائلی که معمولاً طرفین دعوا علاقمند به کسب اطلاعات مفیدی درباره مراحل قانونی آن هستند، آغاز روند رسیدگی قانونی به پرونده ها است. اطلاعات لازم در مورد چگونگی رسیدگی محاکم قضایی به پرونده ها، از جزئیات خاص حقوقی برخوردار بوده که بایستی عموم مردم با آن آشنایی داشته باشند. چرا که عدم آگاهی در این رابطه سبب می شود که افراد توانایی لازم جهت مراجعه به محاکم قضایی و دادگاه ها برای احقاق حقوق را نداشته باشند و در نتیجه احتمال تضییع حقوق آنها وجود دارد. یکی از این مسائل، تنظیم لوایح و دادخواست بوده که به منظور شروع رسیدگی پرونده در دادگاه الزامی است.

نحوه تنظیم دادخواست

در ادامه به صورت مختصر در مورد مهمترین بخش های یک دادخواست حقوقی صحبت خواهیم کرد.

  • خواهان: به فردی که از خوانده خواسته ای دارد و با ذکر آن در دادخواست، از مرجع قضایی تقاضای رسیدگی به آن را دارد، خواهان اطلاق می گردد. نام و نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، نام پدر، شماره تلفن، آدرس منزل و محل کار و غیره از جمله مواردی است که باید توسط خواهان در قسمت تعیین شده نوشته شود.
  • خوانده: این بخش نیز باید توسط خواهان تکمیل شود و شامل اطلاعات هویتی خوانده از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سایر موارد خواهد شد. البته در صورت عدم دسترسی خواهان به این اطلاعات، مراجع قضایی اقدام به رسیدگی غیابی دعوی خواهد کرد.
  • خواسته: این بخش بایستی توسط خواهان و با صراحت و شفافیت تکمیل شده و شامل خواسته خواهان از خوانده می شود. لازم به ذکر است که امکان ذکر کردن مسائل مختلف در یک دادخواست و طرح دعوی وجود ندارد. همچنین در صورت عدم شفافیت و وجود ابهام در دادخواست، دادگاه می تواند دادخواست را توقیف نماید.
  • مستندات و مدارک دادخواست: به منظور داوری دادگاه بر اساس مدارک و مستندات موجود و مواد قانونی، خواهان بایستی کلیه مدارک و مستندات مرتبط با پرونده را به صورت کپی برابر اصل ضمیمه دادخواست نماید.
  • شرح دادخواست: در این بخش نیز خواهان باید اقدام به شرح دادخواست به شکل روان و شفاف در رابطه با خواسته و دعوی نماید. در انتها نیز خواهان باید دادخواست را امضا کرده یا اثر انگشت بزند و پس از پرداخت هزینه رسیدگی قضایی، مراحل اداری و قانونی آن را سپری نماید و دادخواست را ثبت کند.

تنظیم لوایح و دادخواست

آشنایی با مراحل تنظیم یک لایحه

با توجه به تخصصی بودن مسئله تنظیم لوایح و دادخواست، بهتر است این کار توسط یک وکیل مجرب انجام گیرد. در ادامه به مراحل تنظیم لایحه خوب که از ارزش قانونی و اعتبار کافی برخوردار باشد، خواهیم پرداخت.

1- یک وکیل خوب در مرحله نخست، اقدام به بررسی و مطالعه کامل و دقیق پرونده مورد نظر نموده تا به اطلاعات جامعی در رابطه با مسیر رسیدگی و جریان دادرسی پرونده دست یابد. همچنین وی با یادداشت برداری از مهمترین نکات پرونده، از آنها در هنگام نوشتن لایحه استفاده خواهد نمود.

2- سپس وکیل با مطابقت دادن اظهارات کلی موکل خود با متن لایحه، از عدم وجود هرگونه تعارض و تضاد یا اقرار غیر موجه مطمئن می شود.

3- همچنین وکیل خوب وظیفه استفاده از دلایل استنباطی قید شده مانند شهادت شاهدان در پرونده را در متن لایحه، البته در صورتی که مفید باشد، دارد.

4- خوانا بودن و ویرایش کامل ادبی لایحه، از دیگر ویژگی های مهم یک لایحه خوب محسوب می شود. به منظور تأثیر لایحه در تصمیم گیری قاضی رسیدگی کننده، نبایستی هیچگونه تضاد و تعارضی در متن آن مشاهده شود.

5- نگارش لایحه توسط یک وکیل خوب، سبب سرعت بخشی به روند طی شدن مراحل دادرسی پرونده شده و تا حد امکان مانع از تضییع حقوق موکل می گردد.

6- از دیگر مزایای نگارش یک لایحه توسط وکیل، توجه به خواسته های موکل و صرفه جویی در هزینه دادرسی خواهد بود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق و تخصصی بودن تنظیم لوایح و دادخواست، بهتر است افراد به سراغ یک وکیل مجرب و متخصص در این حوزه بروند و از دانش و خدمات وی بهره مند شود.

درخواست مشاوره حقوقی و یا اخذ وکیل:
09163770399
09160151419
آدرس دفتر:اهواز، خیابان سی متری، روبروی سقاخانه، طبقه بالای مبل قادریان، واحد یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button