بررسی چگونگی انجام مشاوره حقوقی نفقه

بررسی چگونگی انجام مشاوره حقوقی نفقه

اهمیت مشاوره حقوقی نفقه

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی و همچنین عدم حضور در جلسات مشاوره حقوقی نفقه؛ در مراحل مختلف دادرسی پرونده خود، با مشکل و پیچیدگی های زیادی روبرو می شوند! بنابراین، لازم و ضروری است که پیش از هر اقدامی، نسبت به مباحث و قوانین مهم در این خصوص، اطلاعات موثق و کامل دریافت کرده؛ سپس بر اساس اطلاعات دریافت شده، اقدامات لازم را انجام دهند.

با توجه به اینکه، جلسات مشاوره حقوقی در مورد نفقه، باید در حضور وکلای حاذق و مجرب انجام شود. بدین ترتیب، هر مرحله از فرایند دادرسی، به صورت کاملاً آگاهانه، دقیق و اصولی انجام خواهد شد. در همین راستا، با مراجعه به بخش تماس با ما در سایت (www.bartarlawyers.com)، می توانید از مشاوره حقوقی وکیل، بهره مند شده؛ و اطلاعات کافی در این خصوص دریافت کنید.

اهمیت مشاوره حقوقی نفقه

بررسی مباحث مهم در جلسات مشاوره حقوقی در مورد نفقه

پیش از آنکه به بررسی مباحث و مفاهیم مهم در جلسات مشاوره حقوقی نفقه بپردازیم؛ لازم است یادآور شویم که نفقه به دو شکل نفقه زوجه و نفقه نزدیکان یا اقارب تقسیم بندی می شود. از همین رو، می توان گفت، نفقه علاوه بر زوجه، به سایر نزدیکان مانند فرزند، پدر و مادر نیز تعلق خواهد گرفت.

هر چند، بیشترین پرونده های قضایی در دادگاه های حقوقی و خانواده، مربوط به نفقه زوجه می باشد. بنا بر اهمیت این موضوع، قصد داریم، در خصوص قوانین و تکالیف حقوقی نفقه زوجه، مطالب بیشتر و کامل تری عنوان کنیم. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

منظور از نفقه چیست؟

پس از عقد دائم یا ازدواج، یکی از مهمترین وظایف مردان نسبت به همسران خود؛ پرداخت هزینه زندگی به آنها است. هزینه هایی که شامل: مسکن، دارو، خوراک و پوشاک و . . . می باشند؛ و مرد باید بر اساس قوانین مدنی تعریف شده، هزینه های ضروری را پرداخت کند. پرداخت نفقه و هزینه زندگی، برای بانوانی که شاغل هستند یا تمکن مالی دارند؛ نیز ضروری است!

مشاوره حقوقی نفقه

لازم به ذکر است که در صورت عدم تمکین همسر (زن)، نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. از سوی دیگر، در ازدواج های موقت که عقد دائم صورت نگرفته است؛ بر اساس (ماده 1113)، همسر (زن)، حق مطالبه نفقه نخواهد داشت. با توجه به اینکه، میزان پرداخت نفقه برای همسر، نسبت به سایر افراد مانند فرزندان؛ متفاوت خواهد بود. تعریف میزان نفقه، بر اساس نیاز افراد و همچنین توافق (زوج و زوجه) صورت می گیرد.

جهت اخذ مشاوره حقوقی، نحوه محاسبه و میزان نفقه، می توانید با شماره (۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲) تماس بگیرید. بررسی کارشناسانه و دقیق این موضوع، در ارائۀ دادخواست قانونی و طرح دعاوی افراد، بسیار موثر خواهد بود.

ترک انفاق چیست و چه مجازاتی خواهد داشت؟

چنانچه، مرد در پرداخت نفقه به زن، خودداری کند و هیچ هزینه ای برای همسر (زن) در نظر نگیرد؛ در این صورت، ترک انفاق روی داده است. با توجه به اینکه، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و طرح دعاوی حقوقی، نسبت به دریافت نفقه اقدام کند.

سوالی دیگر که اغلب بانوان در دادگاه های حقوقی و خانواده مطرح می کنند؛ میزان مجازاتی است که برای ترک انفاق در نظر گرفته شده است؟

در حالت کلی و بر اساس قوانین اسلامی، مردانی که استطاعت و توانایی مالی دارند؛ باید نفقه همسر (زن) را پرداخت کنند. در غیر اینصورت، دادگاه برای مرد، حکم سه تا یکسال حبس را در نظر خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید؛ این مجازات در صورتی از سوی دادگاه تعیین خواهد شد که؛ زن نسبت به مرد، تمکین کرده و در انجام وظایف خود در امور خانه و همچنین ارتباطات زناشویی، به درستی عمل کند.

در چه صورتی زوجه علاوه بر عدم تمکین، می تواند نفقه دریافت کند؟

در بخش های قبلی اشاره نمودیم که زوجه، در صورت عدم تمکین، شرایط دریافت نفقه توسط زوج را نخواهد داشت. اما لازم است بدانید، در برخی شرایط، زوجه علاوه بر عدم تمکین با همسر خود، می تواند نفقه کامل نیز دریافت کند!

در این بخش برخی از موارد را عنوان خواهیم کرد.

چگونگی مشاوره حقوقی نفقه

• اگر زوجه، حق انتخاب مسکن داشته باشد و بنا به دلایل مختلف، قصد زندگی کردن در مسکن انتخاب شده از سوی همسر را نداشته باشد.

• در شرایطی که زوجه در دوران قاعدگی باشد و قادر به تمکین زوج نباشد.

• اگر خانه ای که زوجه در آن زندگی می کند، برای او خطرات مالی، جانی و . . . داشته باشد؛ در این صورت مرد باید برای او مسکن جدا تهیه کرده و نفقه او را پرداخت کند.

• در شرایطی که زوج و زوجه، هر دو مبتلا به بیماری های مختلف یا مقاربتی باشند؛ و رابطۀ جنسی برای هر دو آنها خطرناک باشد. در این صورت، مرد باید نفقه زوجه را کامل پرداخت کند.

• اگر زوجه از همسر خود درخواست مهریه کند، با این شرط که در صورت پرداخت مهریه، تمکین خواهد داشت! در این صورت، او می تواند تا زمان رسیدگی به مطالبه‌ خود، ارتباط خود را با همسر قطع کند.

جلسات مشاوره حقوقی نفقه

آیا در جلسات مشاوره حقوقی نفقه، نحوه اثبات ترک انفاق مطرح خواهد شد؟

در هر دادگاهی، باید به نسبت ادعای هر فرد، اسناد و مدارک معتبر جهت اثبات دعاوی ارائه شود! در خصوص مسئلۀ ترک انفاق نیز، زوجه باید توانایی اثبات جرم زوج ( ترک نفقه) را داشته باشد. به خصوص اینکه، ارائۀ مدارک معتبر برای زوجینی که با یکدیگر زندگی می کنند؛ بسیار ضروری خواهد بود. چرا که در این شرایط، اصل بر این خواهد بود که زوج، نفقه زوجه را پرداخت می کند.

جهت ارائه مدارک معتبر و کامل؛ لازم است با وکیل مجرب مشورت کنید. مشاوره حقوقی تلفنی به صورت رایگان ارائه خواهد شد. فقط کافی است؛ به سایت (www.bartarlawyers.com) مراجعه کنید. سپس از طریق شماره تماس های درج شده با وکیل ارتباط برقرار کرده و بدین شکل با شیوه های اثبات ترک نفقه آشنا خواهید شد.
برخی از مدارک مهم و معتبر که قابل ارائه به دادگاه می باشند؛ شامل: استشهادیه، صورت مجلس یا گزارش پلیس آگاهی، فیش های واریز وجوه از طرف اعضای خانواده زوجه و … خواهند بود.

در بسیاری از جلسات مشاوره های حقوقی نفقه، از زوجه درخواست می شود تا استشهادیه قوی برای ارائه به دادگاه تهیه کند. در استشهادیه ترک انفاق، شهود باید نسبت به ترک نفقه از سوی زوج، شهادت داده و دلایل موثق ارائه کنند. همچنین در شرایطی که زوجه، زوج را از محل زندگی بیرون کند، زوجه می تواند با پلیس تماس گرفته؛ و از صورت مجلس یا گزارش تهیه شده توسط پلیس، در جلسۀ دادگاه ترک انفاق، استفاده کند.

۰۹۱۲۰۱۲۷۶۸۲

۰۹۱۶۳۷۷۰۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button