شرایط حذف نام همسر سابق از شناسنامه

حذف نام همسر بعد از طلاق

برخی از ازدواج ها علیرغم تلاش زوجین نمی تواند به خوشبختی و دوام دست یابد. از این رو بعد از مدتی طلاق و جدایی به بهترین گزینه تبدیل می شود. برای این دسته از افراد مرور خاطرات آن دوره عذاب آور خواهد بود از این رو بسیاری به فکر حذف نام همسر سابق  خود می افتند. حذف نام همسر سابق  از شناسنامه دارای شرایط ویژه ای است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

حذف نام همسر سابق  از شناسنامه

دفاتر ثبت اسناد موظف هستند تمامی رویدادهای مهم اعم از ازدواج، طلاق، وفات زوج یا زوجه، رجوع، بذل مدت، فسخ نکاح و … را به ثبت برسانند. اما در شناسنامه المثنی تنها آخرین عقد و طلاق برای زن و مرد به ثبت می رسد. همچنین ثبت کردن نام همسران مردانی که تعدد زوجین دارند نیز الزامی است.

حذف نام همسر سابق  از شناسنامه در صورتی برای بانوان امکان پذیر است که آنها باکره باشند. باکرگی باید توسط پزشک قانونی به اثبات برسد. لازم به ذکر است حذف نام همسر سابق  از شناسنامه منجر به حذف اسناد آن در ثبت احوال نخواهد شد. یعنی همواره ازدواج سابق در اداره ثبت احوال قابل استعلام است.

حذف نام همسر سابق

حذف نام همسر سابق  از شناسنامه برای بانوان غیرباکره زمانی امکان پذیر است که آنها مجددا ازدواج کنند. هدف از این امر مطلع کردن همسر جدید از ازدواج پیشین زوجه است. در واقع با این عمل همسر جدید با اشراف بر واقعیت دست به انتخاب می زند و نمی تواند در آینده زوجه را متهم به فریب کاری کند.  کسانی که همسر آنها فوت کرده است نیز می توانند بعد از ازدواج مجدد اقدام به حذف نام همسر سابق  خود از شناسنامه کنند. در این صورت به منظور حذف نام همسر لازم است که گواهی فوت به اداره ثبت احوال عرضه شود. در نهایت باید گفت هیچ محدودیتی برای تعویض شناسنامه به علت حذف نام همسر سابق  وجود ندارد و این عمل می تواند چندین بار تکرار شود.

جهت کسب اطلاعات درباره حذف نام همسر از شناسنامه کلیک کنید.

علت صدور مجوز حذف نام همسر سابق  برای بانوان باکره

همانگونه که گفته شد هدف از وضع قانون ممنوعیت حذف نام همسر سابق  برای بانوان غیر باکره ممانعت از فریبکاری است. با توجه به اینکه بانوان باکره نیز بعد از حذف نام همسر خود می توانند اقدام به پنهانکاری کنند این سوال مطرح می شود که چرا دوشیزه بودن شرط حذف نام همسر سابق  است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عدم نزدیکی و وجود بکارت موجب می شود که علتی برای تدلیس وجود نداشته باشد. به همین دلیل قانونگذار در این زمینه سختگیری زیادی نکرده است. اما در نقطه مقابل این قانون را نیز وضع کرده است که بانوانی که ازدواج سابق خود را پنهان کرده اند در صورت شکایت همسر خود به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم شوند. همانگونه که گفته شد حذف نام همسر سابق  از شناسنامه به معنای حذف آن از اداره ثبت احوال نیست.

حذف نام همسر با وجود بچه

وجود فرزند مانع از حذف نام همسر سابق  از شناسنامه نمی شود. در واقع زوجین بعد از ازدواج مجدد و یا فوت همسر سابق خود می توانند اقدام به حذف نام آنها کنند. البته مشخصات پدر و مادر در شناسنامه فرزند تغییری نخواهد کرد. به بیان دیگر حذف نام همسر از شناسنامه پدر یا مادر بر هویت ثبت شده فرزند اثری نخواهد داشت.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

مدارک لازم برای حذف نام همسر سابق

افرادی که قصد حذف نام همسر سابق  خود را دارند با مراجعه به اداره ثبت احوال و یا دفاتر پستی می توانند نیت خود را عملی کنند. در این راستا مدارک مورد نیاز به اداره ثبت احوال تحویل داده می شود. بعد از بررسی و صحت سنجی این مدارک مجوز برای صدور شناسنامه صادر می گردد. البته حذف نام همسر از طریق سایت سازمان ثبت ‌احوال نیز امکان پذیر است.

اما مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر سابق در صورت باکره بودن زن به شرح زیر است.

  • گواهی بکارت صادر شده توسط پزشکی قانونی
  • سند طلاق
  • حکم طلاق
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • برگه معرفی‌نامه از دادگاه

اما بانوانی که باکره نیستند برای دریافت شناسنامه جدید باید مدارک زیر را ارائه دهند.

  • مدارک مربوط به ثبت ازدواج جدید
  • سند طلاق از همسر سابق
  • کارت ملی
  • شناسنامه

افرادی که به علت فوت همسر قصد حذف نام همسر سابق  خود را دارند نیز باید مدارک زیر را برای تعویض شناسنامه ارائه دهند.

  • گواهی فوت همسر سابق
  • سند ازدواج مجدد
  • کارت ملی
  • شناسنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button