معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه خبر داد: تشکیل پرونده قضایی علیه آمریکا درباره دخالت در اعتراضات

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه آمریکا به دلیل داشتن نقش مستقیم در اغتشاش‌های اخیر صادر می‌شود.

کاظم غریب‌آبادی اظهارداشت: به دلیل دخالت و نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر شد پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه این کشور صادر شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسائل مربوطه، گفت: این دو شبکه و عوامل آن باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند. از سوی دیگر، پرونده‌های مستند درباره اقدامات این شبکه‌ها در حال تدوین است و اقدامات قضایی در محاکم داخلی و خارجی علیه آنها به‌زودی پیگیری خواهد شد.

غریب آبادی افزود: در این میان، نقش کشورهای میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه به حملات صورت گرفته علیه اماکن و اشخاص دیپلماتیک ایران در برخی کشورها نیز اشاره کرد و گفت: همه اماکن و ماموران دیپلماتیک نسبت به هرگونه تجاوز، تعرض و ایجاد خسارت مصونیت دارند و کشور پذیرنده وظیفه خاصی برای اتخاذ همه تدابیر لازم به منظور حفاظت و جلوگیری از تهاجم و ایراد خسارت به اماکن و ماموران دیپلماتیک دارد.

غریب‌آبادی از کشورهایی که اماکن و ماموران دیپلماتیک ایرانی در قلمرو آنها مورد حمله و تعرض قرار گرفته‌اند، خواست تا ضمن عمل به تعهدات بین المللی خود در ارتقای حفاظت و تضمین عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی، مسببان و مباشران این حوادث را نیز تحت تعقیب و رسیدگی قضایی قرار دهند، در غیر اینصورت برابر کنوانسیون ۱۹۷۳ باید آنان را برای محاکمه به ایران مسترد کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button