حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر

زن، موظف به تمکین در برابر شوهر خود بوده و در قبال آن، مرد، موظف به پرداخت نفقه می باشد. گاهی مرد، برای جلوگیری از تمکین از سوی زوجه و عدم پرداخت نفقه، قفل درب خانه را عوض می کند. در این صورت، زن می تواند، با تنظیم شکواییه و داشتن صورت جلسه کلانتری، اقدام به شکایت، نسبت به عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد کند. حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، می تواند، محکومیت او به مجازات ترک انفاق باشد.

برای مشاوره حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر با شماره  09163770399 تماس بگیرید.

 

از جمله تکالیف متقابل زن و شوهر در زندگی مشترک، تمکین از سوی زن و پرداخت نفقه، از سوی مرد می باشد؛ اما، گاهی بروز اختلاف و کشمکش هایی در روابط زوجین، سبب می شود که این تکالیف متقابل را دستاویزی برای آزار و اذیت یکدیگر قرار داده و این امر، خود، زمینه ساز مشکلات دیگری خواهد شد.

به عنوان مثال، شرط تعلق نفقه به زن، تمکین عام و خاص او نسبت به همسر خود می باشد؛ گاهی مرد، با صحنه سازی، قصد دارد، زن را محکوم به عدم تمکین کرده و به تبع آن، از پرداخت نفقه به وی، خودداری نماید. اقدام به عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، یکی از این اقدامات است که پیامدهای قانونی را برای وی در بر خواهد داشت.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، مساله تمکین در برابر شوهر را بررسی کرده؛ سپس، در خصوص تعویض و حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

 

تمکین در برابر شوهر

بر اساس قانون مدنی، زن، موظف به تمکین، در مقابل شوهر می باشد. تمکین عام و تمکین خاص، یکی از مهم ترین مصادیق تمکین زن از شوهر است. تمکین عام، به معنای پذیرش ریاست شوهر در کلیه امور زندگی خانوادگی، از جمله زندگی در همان منزلی که شوهر انتخاب کرده، عدم ترک منزل بدون اطلاع او، گوش دادن به امر و نهی او و سایر موارد می باشد. تمکین خاص، به معنای داشتن رابطه جنسی، با همسر است. در ازای این تمکین، زن، از حق نفقه بر خوردار خواهد بود و مرد، مکلف به پرداخت آن است.

 

البته، در صورت وجود عذر موجه عدم تمکین زن در قانون یا وجود شرایط عسر و حرج، تمکین از شوهر، وظیفه زن نبوده و در این صورت، به حکم قانون، زن می تواند از تمکین شوهر، خودداری نماید؛ در این شرایط، باز هم مرد، موظف به پرداخت نفقه خواهد بود. مانند زمانی که شوهر، زن را کتک می زند یا از بیماری مقاربتی، نظیر زگیل تناسلی یا همان HPV برخوردار است.

 

شایان ذکر است، در مواقعی که شوهر، با اقدامات خود، مانع تمکین زن می شود، تکلیف پرداخت نفقه، از او ساقط نشده و همچنان، موظف به پرداخت نفقه همسر خود می باشد. عدم مشخص کردن تکلیف زندگی مشترک، در دوران عقد، یا عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، جهت ممانعت از ورود زن به منزل، از جمله مصادیق شرایطی است که مرد، مانع از تمکین زن می شود. در ادامه، در خصوص حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، توضیح خواهیم داد و پیامدهای قانونی عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد را ذکر خواهیم کرد.

تعویض قفل درب منزل توسط شوهر

در قسمت قبل، موضوع تمکین زن و حدود آن را بررسی کردیم و گفتیم که در مواردی، نظیر عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد یا بیرون کردن زن از منزل که خود شوهر، زمینه ساز عدم تمکین می شود، تکلیف پرداخت نفقه، از او ساقط نخواهد شد و زن ، می تواند اقدام به تهیه صورت جلسه پلیس عدم تمکین نماید . در این قسمت، قصد داریم به بررسی موضوع عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد بپردازیم و سپس، حکم تعویض قفل درب منزل توسط شوهر را بگوییم.

بر اساس قانون مدنی، اقامتگاه زن، اقامتگاه همسر او بوده و زن، موظف است، در منزلی که شوهر، تعیین کرده، زندگی کند. از طرفی، یکی از مصادیق نفقه، تهیه مسکن، برای زوجه می باشد. با این وجود، گاهی زنان، در پی اختلافات خانوادگی، با عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، مواجه می شود و به این ترتیب، دسترسی آن ها، به منزل مشترک، محدود شده و امکان تمکین از شوهر، ناممکن می شود.

عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، معمولا به این دلیل انجام می شود که وی بخواهد، دعوای الزام به تمکین زن را مطرح کرده و زن را به عدم تمکین محکوم کند تا به موجب آن، از پرداخت نفقه به زن، خودداری نماید. اما همانگونه که گفته شد، در صورتی که خود مرد، با اعمالی نظیر بیرون کردن زن یا تعویض قفل در منزل مشترک، سبب عدم تمکین، از سوی زن بشود، دیگر نمی تواند به این دلیل، دعوای عدم تمکین اقامه کند. البته، در این شرایط، بهتر است تا زوجه، با تهیه استشهادیه و تنظیم صورت جلسه کلانتری، به جمع آوری ادله اثبات بپردازد تا در دادگاه تمکین، محکوم نشود.

حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر

در قسمت قبل، به بررسی موضوع عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد پرداختیم و گفتیم که در چنین شرایطی، در درجه اول، لازم است زوجه به کلانتری مراجعه کرده و تقاضا کند، عوض شدن قفل درب خانه توسط مرد، صورت جلسه شود. در مقاله ای جداگانه ، حکم اخراج زوجه از خانه توسط زوج را بیان نموده ایم ، اما در این قسمت، قصد داریم در خصوص حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر​، صحبت کنیم و حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر​ را از منظر قانون بیان نماییم .

پس از عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، زن می تواند، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با تنظیم شکواییه، تحت عنوان ترک انفاق، علیه مرد، شکایت کند و ادله خود، نظیر صورت جلسه کلانتری و استشهادیه محلی را نیز ضمیمه شکایت خود نماید. در این صورت، پس از رسیدگی به موضوع، توسط دادگاه و در صورت اثبات آن، مرد، با پیامد قانونی و حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، روبرو خواهد شد که عبارت است از:

محکومیت مرد، به مجازات ترک انفاق: حکم تعویض قفل در منزل توسط شوهر، می تواند، محکومیت او به مجازات ترک انفاق را در پی داشته باشد؛ چرا که، عوض کردن قفل درب خانه توسط مرد، به معنای آن است که او از تهیه مسکن که ازمصادیق نفقه زوجه بوده، خودداری کرده است. در این صورت، اگر دادگاه، تعویض قفل در منزل توسط شوهر را احراز کند، او را به جرم ترک انفاق و مجازات آن محکوم می نماید که مجازات جرم ترک انفاق، برابر قوانین و مقررات، حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button