مجازات فحاشی ناموسی به مادر، همسر یا خواهر چیست؟

فحاشی و توهین کردن در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است، اما فحاشی ناموسی امر قبیحی است که هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی مورد نکوهش قرار گرفته و قانونگذار در مورد مجازات فحاشی ناموسی نسبت به سایر خشونت های کلامی حساسیت بیشتری به خرج داده است و مجازات آن از مجازات توهین کردن بسیار سنگین تر است. مقنن با این امید که مجازات سنگین برای فحاشی ناموسی بتواند حالت بازدارندگی ایجاد کند، چنین قوانینی وضع نموده، اما متاسفانه افسارگسیختگی که در تعاملات اجتماعی وجود دارد، باعث شده فرهنگ و ادب در جامعه متزلزل شود، و مجازات های حدی نیز کارایی خود را در از دست بدهد.

مجازات فحاشی ناموسی چگونه تعیین می شود؟ 

مجازات فحاشی ناموسی با توجه به عباراتی که به کار گرفته شده است و قصد و نیت مجرم تعیین خواهد شد. در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی درباره جرم فحاشی و توهین سخن گفته شده، و مجازات شلاق و جریمه نقدی برای آن در نظر گرفته است.

اما درباره مجازات فحاشی ناموسی نکاتی وجود دارد. در قانون آمده است که چنانچه مجرم الفاظی به کار ببرد که به زنا و لواط به طور صریح اشاره داشته باشد، و این اعمال قبیح را به خواهر، برادر، پدر، مادر و همسر شخص بزه دیده انتساب دهد مرتکب توهین شده و مطابق ماده ۶۰۸ مجازات خواهد شد.

اما درباره کسی که نسبت زنا یا لواط به وی داده شده است، مجرم مرتکب قذف شده و به مجازات فحاشی ناموسی محکوم خواهد شد.

قذف و نسبت زنا دادن دارای شرایطی است، از جمله آنکه عبارت زنا واضح و روشن باشد، و ابهامی در معنا و مفهوم آن وجود نداشته باشد. کسی که اتهام زنا می دهد باید نسبت به معنا آگاهی داشته و با قصد انتساب به شخص آن را به کار ببرد. آگاهی نسبت دهنده شرط است، هرچند مخاطب متوجه معنا عبارت نباشد. با جمع شرایط گفته شده مجازات فحاشی ناموسی اعمال خواهد شد.

آیا فحاشی ناموسی به صورت پیامکی قابل پیگیری است؟

مجازات فحاشی ناموسی نه تنها درباره فحاشی لفظی بلکه درباره فحاشی و توهین نوشتاری نیز اعمال می شود، چنان که در تبصره ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی آمده است:

قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.

همانطور که ملاحظه می شود عبارت الکترونیک هر نوع پیامی که حاوی محتوای توهین آمیز و فحاشی ناموسی باشد را شامل می شود، بنابراین اگر مجرم از طریق پیامک یا ایمیل، یا با استفاده از شبکه های اجتماعی فحش و ناسزا برای دیگری ارسال نماید به مجازات فحاشی یا فحاشی ناموسی محکوم خواهد شد.

روش اثبات فحاشی ناموسی

برخی افراد زمانی که دچار خشم می شوند، کنترل زبان خود را از دست می دهند، و با به کار بردن کلمات رکیک و زننده سعی در تحقیر شخص مقابل دارند. اما چنین افرادی باید بدانند که با اثبات جرم فحاشی مجازات سنگینی در انتظار آنها خواهد بود. مطابق ماده ۶۰۸ هر نوع عبارت ناشایست که با هدف تحقیر و توهین طرف مقابل به کار رود قابل مجازات خواهد بود. بنابراین اگر شخص بزه دیده توسط وکیل کیفری پیگیر پرونده خود باشد می تواند مجرم را به سزای عمل خود برساند.

  • اقرار متهم

برای اثبات جرم فحاشی و اعمال مجازات فحاشی ناموسی روش های مختلفی وجود دارد. اولین روش اقرار متهم خواهد بود، چنانچه متهم در اظهارات خود به فحاشی اعتراف کند، و در نزد قاضی به این عمل قبیح اقرار نماید، و اقرار وی شرایط قانونی را داشته باشد، به مجازات مربوطه محکوم خواهد شد.

  • شهادت شاهدین

جرم فحاشی به کمک شهادت نیز قابل اثبات است. شهادت دو شخص عاقل و بالغ می تواند این جرم را ثابت کند، و قاضی با توجه به شهادت شاهدان فرد را محکوم به مجازات فحاشی ناموسی نماید.

  • اماره و علم قاضی

در برخی مواقع متهم رفتار خشونت آمیز خود را انکار می کند، و هیچ شاهدی در صحنه حضور نداشته است، اما قاضی با تکیه بر سایر دلایل و امارات درباره ی چنین پرونده ای حکم صادر خواهد کرد.

چنانچه شخص متهم به جرم خود اقرار نکند، و شاهدی وجود نداشته باشد، می توان به کمک دلایل و امارات جرم را ثابت کرد. اما نیازمند دریافت مشاوره حقوقی از وکیل کیفری است، تا با راهنمایی ایشان اقدامات لازم برای ارائه دادخواست و طرح شکایت انجام شود. همچنین در بعضی موارد مجرم مشمول مجازات تهدید کردن نیز می شود که این مسئله نیز کیفر مجزایی خواهد داشت.

به طور مثال وجود دوربین مدار بسته در محل ارتکاب جرم، استفاده از فایل صوتی، استشهاد محلی، متن پیامک و…  می تواند در اثبات جرم و اعمال مجازات فحاشی ناموسی کاربرد داشته باشد.

آیا فحاشی ناموسی قابل گذشت است؟ 

جرم فحاشی از جمله جرایم خصوصی است و زمانی مورد تعقیب قضایی قرار می گیرد که شاکی خصوصی داشته باشد و شخص مقذوف از متهم شکایت نماید، به این ترتیب با گذشت شاکی خصوصی تعقیب جرم و اعمال مجازات فحاشی ناموسی منتفی خواهد شد. چنانچه متهم بتواند رضایت شاکی خود را جلب کند، پرونده در هر مرحله از دادرسی که باشد مختومه می شود و متهم از تحمل مجازات معاف می گردد.

 

آیا مجازات فحاشی قابل تخفیف و تعلیق می باشد؟

در برخی جرایم قاضی با در نظر گرفتن عواملی جهات تخفیف را اعمال می کند. سابقه مجرم در تعلیق و تخفیف مجازات موثر خواهد بود، چنانچه مجرم برای بار اول مرتکب فحاشی شود و سابقه کیفری نداشته باشد، قاضی می تواند مجازات را تخفیف دهد، یا اجرای آن را به تعلیق درآورد.

حسن رفتار مجرم و بررسی اوضاع و شرایط ارتکاب جرم می تواند در اعمال جهات تخفیف موثر باشد و موجب شود مجرم از تحمل مجازات فحاشی ناموسی معاف شود.

اما متاسفانه رفتارهای خشونت آمیز و کلام ناشایست می تواند موجب جریحه دار شدن احساسات شخص بزه دیده شود، و برای جبران چنین عملی مجرم باید تلاش نماید و اگر از مشاوره حقوقی کمک بگیرد می تواند به نتیجه پرونده امیدوار باشد.

مجازات فحاشی با توجه به ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی شامل شلاق و جریمه مالی است، اما چنانچه عمل شخص فحاشی ناموسی محسوب شود و مجرم عبارتی به کار برده که اشاره به زنا و لواط دارد، کلماتی مانند حرام زاده، یا فاحشه و.. مجازات سخت تری را متحمل خواهد شد و به جرم قذف مورد تعقیب قضایی قرار می گیرد، و مجازات فحاشی ناموسی اعمال خواهد شد. برای دریافت مشاوره در این زمینه میتوانید با شماره وکیل 09163770399 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button