چه زمانی به وکیل کیفری نیاز داریم؟

چه زمانی به وکیل کیفری نیاز داریم؟

وکیل کیفری از جمله وکیل هایی می باشد که وظیفه دفاع از موکل خود را در حوزه تخصصی خود دارد. وظیفه وکیل های کیفری متمایز از سایر وکلا می باشد و برای دادرسی کیفری از موکل خود در دادگاه حاضر می شوند. این وکیل باید از منافع و حقوق موکل خود مطابق با اصل سی و پنجم قانون اساسی دفاع نماید. از جمله زمان هایی که افراد به این وکیل نیاز دارند، می توان به دعاوی حقوقی، خانوادگی، کیفری و … اشاره نمود. به طور کلی در ادامه شما را با دلایل نیاز به وکیل کیفری و ویژگی های یک وکیل مناسب آشنا خواهیم کرد.

دلایل نیاز به وکیل کیفری

وکیل کیفری از تخصص و تجربه کافی در زمینه پرونده های اخاذی، مزاحمت، کلاهبرداری، سرقت، قتل و … برخوردار است. توجه داشته باشید که این پرونده ها دارای پیچیدگی های بسیار زیادی می باشند و رسیدگی به آن ها نیاز به هوش و دقت بسیار بالایی دارد. بنابراین انتخاب وکیل مناسب بسیار حائز اهمیت است و می تواند در نتیجه پرونده نقش بسیار زیادی داشته باشد. بروز این پرونده ها مستقیم با جان، مال و آبروی افراد ارتباط دارد. بنابراین جرایم هر کدام از آن ها نیز می تواند بسیار طولانی و سنگین باشد. با توجه به این موضوع برنده شدن در نتیجه پرونده و دفاع از حق موکل اهمیت بسیار بالایی دارد.

نکته ای که باید به شدت آن را مورد توجه قرار داد این است که وکیل کیفری نمی تواند بدون نیاز به حضور موکل نیز از او دفاع کند. بنابراین وکیل تنها در حضور متهم می تواند از حقوق او به دفاع از او بپردازد. زیرا وکیل تنها زمانی می تواند شروع به کار کند که تحقیقات اولیه در رابطه با جرم و دفاعیات اولیه متهم به پایان رسیده باشد. این وکیل می تواند کاری کند که متهم در پرونده رفع اتهام شود و یا پرونده مورد تجدید نظر قرار گیرد. به طور کلی داشتن یک وکیل کیفری به افراد این امکان را می دهد تا دفاع محکم تری در دادگاه داشته باشند. با توجه به این موضوع احتمال متهم شناخته شدن آن ها کاهش یافته و یا جریمه آن ها کمتر خواهد شد.

دلایل نیاز به وکیل کیفری

ویژگی های وکیل کیفری ایده آل

اگر به دنبال وکیل کیفری ایده آل هستید، بهتر است با ویژگی های یک وکیل خوب در زمینه دعاوی کیفری به طور کامل آشنا شوید. فراموش نکنید همانقدر که یک وکیل خوب می تواند روند پرونده شما را به سمت برد ببرد، یک وکیل بی تجربه و غیر حرفه ای می تواند شما را به باخت برساند. بنابراین پیش از انتخاب وکیل حتما ویژگی های زیر را مدنظر قرار دهید.

1) وقت شناسی: اولین و مهم ترین ویژگی یک وکیل خوب وقت شناس بودن اوست. اکثر پرونده های کیفری محدودیت زمانی دارند. بنابراین هرگونه تاخیر در روند کار می تواند مشکلات متعددی را در مسیر پرونده شما ایجاد نماید.

2) مهارت های روانشناسی: وکیل کیفری باید توانایی این را داشته باشد که در شرایط بحرانی با استفاده از تکنیک های روانشناسی فضا را آرام کند. از طرفی این تکنیک ها می توانند تاثیرگذاری بیشتری روی افراد داشته باشند و آن ها را قانع کنند.

3) تخصص و تجربه بالا: وکیل مورد نظر باید در زمینه حل پرونده های کیفری از اطلاعات و تجربه بالایی برخوردار باشد. در این صورت به راحتی می تواند شرایط را پیش بینی کرده و مدارک و ادله های لازم جهت دفاع از موکل خود را از قبل آماده کند.

4) آگاهی نسبت به پزشکی قانونی: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع پرونده های کیفری نیاز به مدارک پزشکی قانونی دارند وکیل باید از روند پزشکی قانونی مطلع باشد. همچنین مدارک پزشکی معتبر در دادگاه را شناخته و به موقع برای ارائه آن ها اقدام نماید.

وظایف و ویژگی های وکیل کیفری ایده آل

وظایف وکیل مجرب و حرفه ای

وکیل کیفری مانند تمامی وکلا باید از موکل خود در طول پرونده مورد نظر دفاع کند. اما نکته قابل توجهی که وجود دارد اهمیت نوع دفاعیه در پرونده های کیفری می باشد. وجود یک دفاعیه محکم و تنظیم اسناد معتبر و قابل استناد از مهم ترین وظایف یک وکیل در پرونده های کیفری است. از طرفی این وکیل با توجه به اهمیت حضور در تمامی جلسات دادگاه باید به موقع و در زمان تعیین شده برای دفاع از موکل خود حاضر شود.

از دیگر وظایف وکیل کیفری باید به تنظیم اسناد و تسلط او بر مدارک مورد نیاز جهت ارائه به دادگاه اشاره نمود. در صورتی که برای جلسات دادگاه و رفع اتهام از موکل نیاز به بازجویی فعال، تشخیص چهره، شهادت، انگشت نگاری و … باشد، وکیل باید کاملا نسبت به این امور آگاهی داشته باشد. همچنین پیش از حضور در دادگاه این نیازها را برطرف کند. زیرا تاخیر و مشکل در اجرای هر کدام از این موارد می تواند روند پرونده را طولانی تر کند و احتمال شکست در پرونده را نیز افزایش دهد.

مزایای انتخاب وکیل مجرب و حرفه ای

شناخت بهترین وکیل کیفری

همانطور که گفته شد داشتن یک وکیل کیفری خوب نقش بسیار زیادی در تعیین نتیجه پرونده دارد. بنابراین سعی کنید دفتر وکالت معتبری را برای سپردن پرونده کیفری خود انتخاب نمایید. وکیل خوب باید سعی کند در هر شرایطی از موکل خود در دادگاه دفاع نماید. از طرفی باید به تمامی ترفندهایی که ممکن است وکیل طرف مقابل در دادگاه استفاده کند، آگاه باشد. همچنین تعداد پرونده های موفق وکیل مورد نظر خود را ارزیابی کنید.

این روش بهترین و قطعی ترین نشانه برای این است که بدانید وکیل مناسبی را انتخاب نموده اید یا خیر. وکیل مورد نظر شما باید علاوه بر تمامی موارد فوق از روند اتفاقات دادگاه آگاهی داشته باشد و هرگز با ارائه دفاعیه وکیل طرف مقابل شما غافلگیر نشود.

برای انتخاب وکیل مورد نظر خود بهتر است خصوصیات روانی و اخلاقی او را نیز در کنار ویژگی های حرفه ای او مورد ارزیابی قرار دهید. برای داشتن یک وکیل باتجربه و حرفه ای می توانید از وکیل پوراعتضاد کمک بگیرید. برای تماس با دفتر وکالت و مشاوره در خصوص پرونده خود می توانید با شماره های 09120127682 – 09163770399 تماس بگیرید. همچنین می توانید با مراجعه به سایت bartarlawyers.com از اطلاعات بیشتری بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button