وکیل قرارداد های ورزشی کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

وکیل قرارداد های ورزشی کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

وکیل قرارداد های ورزشی کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

انعقاد قرارداد در دنیای حقوق به منزله یک رویداد مهم محسوب می شود زیرا طرفین پس از پذیرفتن شرایط درج شده در متن قرارداد، حقوقی را برای خود و طرف دیگر ایجاد می نمایند که در دادگاه قابل استناد هستند. با عنایت به اهمیت بالای این موضوع، بسیاری از باشگاه های ورزشی و ورزشکاران ترجیح می دهند یک وکیل قرارداد های ورزشی را در کنار خود داشته باشند تا مفاد قراردادها را با کمک او تنظیم نمایند.

کمک گرفتن از یک وکیل در این رابطه تصمیمی بسیار هوشمندانه است. متخصصان این حوزه با آگاهی کامل نسبت به بار حقوقی تک تک کلماتی که در قراردادها به کار می روند، از شما در برابر پایمال شدن حقوقتان محافظت می کنند. اگر علاقه مند هستید که درباره این موضوع بیشتر بدانید، دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

وکیل قرارداد های ورزشی کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

قرارداد ورزشی چیست؟

منظور از قرارداد ورزشی، توافقات مکتوب میان دو طرف در امور مختلف است. به جرات می توان گفت که امروزه تعداد زیادی از دعاوی مطرح شده در دادگاه های ورزشی مربوط به امور قراردادها هستند. این موضوع به ما نشان می دهد که طرفین قرارداد عمدتا پس از آن که به مشکلی در این زمینه برخوردند، سعی می کنند به دقت بررسی کنند که چه شرایطی را ضمن امضای قرارداد پذیرفته اند! این در حالی است که اگر این قرارداد توسط یک وکیل قرارداد های ورزشی تنظیم شود، نه تنها تمام جنبه های حقوقی به دقت برای شما توضیح داده می شوند بلکه در متن قرارداد برای حقوق شما ضمانت های اجرایی در نظر گرفته خواهد شد.

با مشخص شدن اهمیت بالای تنظیم دقیق این قراردادها، امروزه شاهد همکاری میان ایجنت و مدیر برنامه های بازیکنان با وکیل قرارداد های ورزشی هستیم. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که یک وکیل حرفه ای فعال در حوزه تنظیم قراردادهای ورزشی دقیقا چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

وکیل قرارداد های ورزشی چه کاری انجام می دهد؟

به طور کلی یک وکیل قراردادهای های ورزشی خدمات خود را در دو حوزه زیر ارائه می نماید. در ادامه این موارد را زیر ذره بین می بریم:

  • تنظیم قرارداد های ورزشی
  • حل و فصل دعاوی طرح شده در حوزه قراردادها

1- تنظیم قرارداد توسط وکیل ورزشی

یک وکیل قرارداد های ورزشی با در نظر داشتن ریسک رخدادهای مختلف، قرارداد شما را به گونه ای تنظیم می کند که در هر شرایطی بتوانید از حقوق خود دفاع نمایید. او وظیفه دارد با در نظر گرفتن موضوع و نوع قرارداد، به دقت موارد زیر را در متن قرارداد تنظیم نماید:

  • مشخصات طرفین
  • مقبولیت قرارداد از نظر قانون
  • تعیین حدود تعهدات هر طرف
  • تعیین مدت قرارداد
  • تعیین شرایط فسخ
  • تنظیم دقیق مفاد و متن
  • در نظر گرفتن خسارات ناشی از نقض قرارداد

تنظیم قرارداد های ورزشی توسط وکیل

2- حل و فصل دعاوی مطرح شده در حوزه قراردادها

یکی دیگر از وظایف وکیل قرارداد های ورزشی مربوط به حل و فصل دعاوی مطرح شده در دادگاه ها است. گاهی اوقات رفتار یکی از طرفین قرارداد به گونه ای است که از مفاد قرارداد تجاوز می کند. در این شرایط طرف مقابل می تواند بر اساس حقوقی که دارد، نسبت به طرح دعوی در دادگاه اقدام نماید. این کار عمدتا توسط یک وکیل قرارداد های ورزشی انجام می شود. این دعاوی بسته به نوع خود اعم از داخلی یا بین المللی، در دادگاه های مختلفی طرح می شوند. یک وکیل حرفه ای باید بتواند در تمامی شرایط از حقوق موکل خود دفاع نماید.

آشنایی با انواع قراردادهای ورزشی

همانطور که گفته شد، انواع مختلفی از قراردادهای ورزشی وجود دارند که توسط ایجنت و مدیر برنامه های بازیکنان بسته می شوند. همچنین باشگاه های مختلف نیز قراردادهای متفاوتی را تنظیم می کنند که در ادامه به برخی از مهمترین انواع آن ها اشاره می کنیم:

  • قرارداد استاندارد بین بازیکنان و باشگاه
  • قرارداد ورزشکار با اسپانسر
  • قرارداد باشگاه با اسپانسر
  • قرارداد مربی و کمک مربی ها با باشگاه
  • قرارداد مربوط به حق پخش بازی ها
  • قرارداد باشگاه با پزشک ورزشی
  • قرارداد باشگاه با محل برگزاری تمرینات
  • و …

نکات مهم در تنظیم قرارداد ورزشی

1- همواره به این موضوع توجه داشته باشید که هر گونه قراری که به صورت شفاهی بین دو طرف گذاشته می شود، از نظر دادگاه فاقد اعتبار است. بنابراین نیاز است که این قرارها در قالب مفاد قرارداد به امضای دو طرف برسند تا معتبر شوند.

2- عقود انواع گوناگونی دارند و هر یک از آن ها صرف نظر از متن قرارداد، می توانند حقوق طرفین را تغییر دهند. به عنوان مثال در یک نوع قرارداد ممکن است به یک نفر در هر شرایطی اجازه فسخ قرارداد داده شود در حالی که برای طرف دوم هیچ حقی در این رابطه وجود داشته باشد. بنابراین لازم است به نوع عقد نیز توجه شود.

3- گاهی اوقات امکان دارد برخی از حقوق تنها با تغییر یک واژه در متن قرارداد ایجاد شوند. این موضوع معمولا از چشم افرادی که از دانش کافی در این حوزه برخوردار نیستند، دور می ماند. این در حالی است که یک متخصص با برخورداری از آگاهی کافی در این زمینه، تک تک کلمات قرارداد را زیر ذره بین برده و همه چیز را به نفع موکل خود تغییر می دهد.

نکات مهم در تنظیم قرارداد ورزشی

انتخاب بهترین وکیل قرارداد های ورزشی

نکته بسیار مهمی که برای انتخاب وکیل قرارداد های ورزشی وجود دارد این است که حتما باید به سوابق پیشین او توجه داشته باشید. همانطور که میدانید، قوانین فدراسیون های ورزشی مختلف تا حدودی با هم متفاوت است. به همین دلیل باید اطمینان داشته باشید که وکیل شما دارای سابقه کار اجرایی درخشان در حوزه مورد نظر است یا خیر. از طرفی در بسیاری از اوقات، قراردادهای بین المللی دارای پیچیدگی های بیشتری هستند. بنابراین اگر وکیل شما به اندازه کافی در این زمینه تجربه نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی در مفاد قرارداد پیش بیاید. شما با در نظر گرفتن این موضوعات می توانید بهترین وکیل ورزشی را با توجه به نوع نیاز خود، انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button